BeursadviesPremium

TECHNOLOGIE EN INRICHTING VAN STAND BEPALEN MEE beursSUCCES

maar ook je standpersoneel speelt een hoofdrol

Aluvision, Creaplan, Otokar
Houtbouw & framesysteem in mooie realisatie van Aluvision / Creaplan / Otokar

Beursstanden helpen vandaag volop mee met het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Het hangt er natuurlijk vanaf op welke beurs je staat, wie de bezoekers zijn en wat die bedrijfsdoelstellingen precies zijn, maar vandaag is het verzamelen van visitekaartjes niet langer voldoende om jezelf achteraf te kunnen voorspiegelen dat je beursdeelname een succes was. De technologie is er om te helpen, de nieuwe inzichten om bezoekers te lokken evenzeer.

STAND ONDERSTEUNT DOELEN BEURSDEELNAME

Wij spraken met Angélique Monballieu, beurscoach en auteur van het boek 'BEURSSUCCES: 77 tips om met verstand van beurzen je doelen te bereiken'. Angélique helpt bedrijven die problemen hebben met hun beursdeelname. Want beursdeelnames zijn duur en het succes ervan is niet gegarandeerd.

De maatschappij evolueert razendsnel en net daarom is het belangrijk als bedrijf om op de hoogte te blijven van de evoluties. Het is bovendien ook heel belangrijk voor zakenmensen om elkaar te zien en te ontmoeten. Bij een beursdeelname ontmoet je je klanten & prospects, maar je kan ook de markt en de concurrentie perfect aanvoelen.

Elkaar face-to-face zien, kan ook helpen om in te schatten of je gesprekspartner een valabele businesspartner kan worden. Zoiets kan je alleen maar aanvoelen op menselijke evenementen, niet online!

Stands kunnen daar zeker bij helpen, of beter de inrichting van je stand, de technologie die je gebruikt om bezoekers te sturen en je dealers te laten opvolgen, de sfeer die je er creëert. Een aantrekkelijke stand hangt van veel (op het eerste zicht) onzichtbare factoren af.

Beursstand Eurobike Frankfurt
Stands kunnen helpen bij het aantrekken van bezoekers, of beter de inrichting van je stand, de technologie die je gebruikt om bezoekers te sturen en je dealers te laten opvolgen, de sfeer die je er creëert (Foto: EUROBIKE Frankfurt - Jens Braune)

MODULAIR OF NIET MODULAIR

Dat is de keuze van de klant, maar sowieso wordt vandaag meer gekeken naar modulaire, dus herbruikbare en ecologische ontwerpen. Standen worden niet langer na 5 dagen weggegooid. Anderzijds is niet elke klant tevreden met dat typisch modulaire standgevoel of -uitzicht.

Standenbouwer beMatrix bijvoorbeeld werkt daarom met niet-modulaire opties: haar aluminium kaders kunnen worden gecombineerd met panelen of doeken wat ervoor zorgt dat het systeem bijna elk design aan kan. Het eindontwerp geeft geen modulaire indruk, maar behoudt er wel de voordelen van: snelle op- en afbouw, naadloos afgewerkt design, lange levensduur en eindeloos herbruikbaar en soms zelfs 100% recycleerbaar.

Ook Aluvision werkt op een gelijkaardige manier. Non sustainable wegwerp­oplossingen zullen van de markt verdwijnen, die zijn niet meer van deze tijd.

Beurscoach Angélique Monballieu
Beurscoach Angélique Monballieu (Foto: Ans Photography)

BIJSTUREN OP BASIS VAN DATA

Er wordt al een tijdje volop getest met meetapparatuur op stands waardoor men exact weet hoeveel personen op welk moment waar staan, welk product het meest bekeken wordt, waar de grootste drukte is ... Bezoekers hoeven maar hun gsm aan te zetten en worden meteen gelokaliseerd.

Het voordeel hiervan is dat de standinrichting nog tijdens de beurs, en niet een jaar later, kan worden aangepast op basis van de verkregen data. Samen met het gebruik van bewegende beelden, visuele communicatie en touchscreens is deze trend toch wel een van de belangrijkste technologische evoluties van de voorbije jaren.

Technologie helpt, maar het is finaal nog steeds het standteam dat het succes van de beursdeelname bepaalt
Technologie helpt, maar het is finaal nog steeds het standteam dat het succes van de beursdeelname bepaalt
(Foto: IMEX America 2022)

THUISGEVOEL

Niet alleen restaurants, hippe bars en handelsruimtes, maar ook standenbouwers en event­organisatoren ontsnappen niet aan de tendens om een stijl te gebruiken die een bepaald 'thuisgevoel' opwekt. Deze tendens beantwoordt de huidige behoefte aan cocooning.

Vandaar dat bijvoorbeeld meer en meer eventlocaties als leefruimte worden uitgedacht en ingericht. Het intieme kader zorgt ervoor dat bezoekers zich goed voelen, en dus langer blijven. Bij deze 'feel at home' tendens moeten ook standenbouwers rekening houden, en elk detail perfect beheersen. Ook geurverspreiding en aangepaste muziek passen in dit verhaal. 

Thuisgevoel (Concept Expo)
Ook standenbouwers en eventorganisatoren ontsnappen niet aan de tendens om een stijl te gebruiken
die een bepaald 'thuisgevoel' opwekt (Foto: Concept Expo)

 

Mensen bepalen mee succes

Tijdens de coronaperiode hebben online technologieën wel degelijk hun plaats verdiend. Een keynotespeaker op een seminarie tijdens een beurs kan gerust via online streaming gevolgd worden en bedrijven zijn ook niet zo happig meer om hun werknemers naar de andere kant van de wereld te laten reizen, maar anderzijds: beurzen, en vooral vakbeurzen werken niet online. Ook dát heeft corona bewezen.

Technologie = hulpmiddel

Bovendien, technologie is niet zaligmakend. Het is finaal nog steeds het standteam dat het succes van de beursdeelname bepaalt. Onbemande stands zullen nooit een succes worden. Het sterkste wapen van een beurs is nog steeds het face-to-facegegeven, technologie is alleen een hulpmiddel om nog meer te bereiken en nog beter op te volgen.

Opleidingen

En daar wringt het schoentje. Nog steeds té veel standpersoneel is apathisch aanwezig, rustig tokkelend op de gsm of verscholen achter een laptop. Samen met Febelux en beursorganisatoren wil Angelique daar verandering in zien, en rolt momenteel enkele (online) opleidingen uit. Want nog té veel standhouders denken dat een mooie stand voldoende is, en investeren niet in hun personeel.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke18 november 2022

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Media & Communication maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.