TECHNOLOGIE EN INRICHTING VAN STAND BEPALEN MEE beursSUCCES
maar ook je standpersoneel speelt een hoofdrol

Beursstanden helpen vandaag volop mee met het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Het hangt er natuurlijk vanaf op welke beurs je staat, wie de bezoekers zijn en wat die bedrijfsdoelstellingen precies zijn, maar vandaag is het verzamelen van visitekaartjes niet langer voldoende om jezelf achteraf te kunnen voorspiegelen dat je beursdeelname een succes was. De technologie is er om te helpen, de nieuwe inzichten om bezoekers te lokken evenzeer.
STAND ONDERSTEUNT DOELEN BEURSDEELNAME
Wij spraken met Angélique Monballieu, beurscoach en auteur van het boek 'BEURSSUCCES: 77 tips om met verstand van beurzen je doelen te bereiken'. Angélique helpt bedrijven die problemen hebben met hun beursdeelname. Want beursdeelnames zijn duur en het succes ervan is niet gegarandeerd.
De maatschappij evolueert razendsnel en net daarom is het belangrijk als bedrijf om op de hoogte te blijven van de evoluties. Het is bovendien ook heel belangrijk voor zakenmensen om elkaar te zien en te ontmoeten. Bij een beursdeelname ontmoet je je klanten & prospects, maar je kan ook de markt en de concurrentie perfect aanvoelen.
Elkaar face-to-face zien, kan ook helpen om in te schatten of je gesprekspartner een valabele businesspartner kan worden. Zoiets kan je alleen maar aanvoelen op menselijke evenementen, niet online!
Stands kunnen daar zeker bij helpen, of beter de inrichting van je stand, de technologie die je gebruikt om bezoekers te sturen en je dealers te laten opvolgen, de sfeer die je er creëert. Een aantrekkelijke stand hangt van veel (op het eerste zicht) onzichtbare factoren af.

MODULAIR OF NIET MODULAIR
Dat is de keuze van de klant, maar sowieso wordt vandaag meer gekeken naar modulaire, dus herbruikbare en ecologische ontwerpen. Standen worden niet langer na 5 dagen weggegooid. Anderzijds is niet elke klant tevreden met dat typisch modulaire standgevoel of -uitzicht.
Standenbouwer beMatrix bijvoorbeeld werkt daarom met niet-modulaire opties: haar aluminium kaders kunnen worden gecombineerd met panelen of doeken wat ervoor zorgt dat het systeem bijna elk design aan kan. Het eindontwerp geeft geen modulaire indruk, maar behoudt er wel de voordelen van: snelle op- en afbouw, naadloos afgewerkt design, lange levensduur en eindeloos herbruikbaar en soms zelfs 100% recycleerbaar.
Ook Aluvision werkt op een gelijkaardige manier. Non sustainable wegwerpoplossingen zullen van de markt verdwijnen, die zijn niet meer van deze tijd.

BIJSTUREN OP BASIS VAN DATA
Er wordt al een tijdje volop getest met meetapparatuur op stands waardoor men exact weet hoeveel personen op welk moment waar staan, welk product het meest bekeken wordt, waar de grootste drukte is ... Bezoekers hoeven maar hun gsm aan te zetten en worden meteen gelokaliseerd.
Het voordeel hiervan is dat de standinrichting nog tijdens de beurs, en niet een jaar later, kan worden aangepast op basis van de verkregen data. Samen met het gebruik van bewegende beelden, visuele communicatie en touchscreens is deze trend toch wel een van de belangrijkste technologische evoluties van de voorbije jaren.

(Foto: IMEX America 2022)
THUISGEVOEL
Niet alleen restaurants, hippe bars en handelsruimtes, maar ook standenbouwers en eventorganisatoren ontsnappen niet aan de tendens om een stijl te gebruiken die een bepaald 'thuisgevoel' opwekt. Deze tendens beantwoordt de huidige behoefte aan cocooning.
Vandaar dat bijvoorbeeld meer en meer eventlocaties als leefruimte worden uitgedacht en ingericht. Het intieme kader zorgt ervoor dat bezoekers zich goed voelen, en dus langer blijven. Bij deze 'feel at home' tendens moeten ook standenbouwers rekening houden, en elk detail perfect beheersen. Ook geurverspreiding en aangepaste muziek passen in dit verhaal.

die een bepaald 'thuisgevoel' opwekt (Foto: Concept Expo)
Mensen bepalen mee succes
Tijdens de coronaperiode hebben online technologieën wel degelijk hun plaats verdiend. Een keynotespeaker op een seminarie tijdens een beurs kan gerust via online streaming gevolgd worden en bedrijven zijn ook niet zo happig meer om hun werknemers naar de andere kant van de wereld te laten reizen, maar anderzijds: beurzen, en vooral vakbeurzen werken niet online. Ook dát heeft corona bewezen.
Technologie = hulpmiddel
Bovendien, technologie is niet zaligmakend. Het is finaal nog steeds het standteam dat het succes van de beursdeelname bepaalt. Onbemande stands zullen nooit een succes worden. Het sterkste wapen van een beurs is nog steeds het face-to-facegegeven, technologie is alleen een hulpmiddel om nog meer te bereiken en nog beter op te volgen.
Opleidingen
En daar wringt het schoentje. Nog steeds té veel standpersoneel is apathisch aanwezig, rustig tokkelend op de gsm of verscholen achter een laptop. Samen met Febelux en beursorganisatoren wil Angelique daar verandering in zien, en rolt momenteel enkele (online) opleidingen uit. Want nog té veel standhouders denken dat een mooie stand voldoende is, en investeren niet in hun personeel.