Media & communicationPremium

Het kan vriezen, het kan dooien

Dit is alweer het laatste nummer van het jaar. We kunnen andermaal terugblikken op een boeiend, maar economisch moeilijk jaar. Al zijn er ook indicatoren die positieve signalen uitzenden. Zo steeg het ondernemersvertrouwen licht in de maand november na een daling in oktober. De conjunctuurbarometer van de Nationale Bank gaat twee richtingen uit. Het ondernemersvertrouwen verbeterde in de dienstverlening aan bedrijven en in de verwerkende nijverheid. In de bouwsector en de handel, twee belangrijke opdrachtgevers voor visuele communicatie, was er sprake van een daling. We zijn benieuwd hoe de conjunctuur zal evolueren in de volgende maanden nu de federale regering een akkoord heeft bereikt over de meerjarenbegroting. Het kan vriezen, het kan dooien. Ondernemersvertrouwen is cruciaal voor investeringen in de print- en signsector. Dat bleek ook uit het businessdebat op de vakbeurs Sign2Com in Kortrijk in oktober (zie blz. 14). Panelleden riepen op tot ondernemerschap en innovatie om de vele uitdagingen waarmee printondernemers geconfronteerd worden, aan te gaan.

Er viel wel wat te beleven op Sign2Com dit jaar. In samenwerking met Fespa Belgium werden verschillende nieuwe initiatieven gelanceerd. Zo was er de World Wrap Masters Belgium-competitie en de Rondetafel Onderwijs & Industrie van de sectorale loopbaanfondsen Grafoc en PaperPackSkills. De vernieuwde dynamiek zorgde voor drie procent meer bezoekers in vergelijking met de editie van 2023. Zo’n 3.357 mensen vonden uiteindelijk de weg naar de enige vakbeurs in België voor de print- en signsector. Organisator Kortrijk Xpo opteert voortaan om Sign2Com in de even jaren te organiseren. De eerstvolgende editie vindt plaats op 4, 5 en 6 oktober 2026. Deze beslissing van de beursorganisatie moet zorgen voor een nieuw ritme dat beter inspeelt op de internationale planning van de exposanten.

Vakbeurzen zijn al meermaals afgeschreven maar voor beurzen die zichzelf heruitvinden en een ontmoetingsplaats creëren waar je als printprofessional moet geweest zijn, zal er op de kalender altijd plaats zijn. In een wereld waar we overspoeld worden door wat algoritmes bepalen, zorgen menselijke contacten en creatieve printtoepassingen voor meerwaarde. Dat is de kern van onze branche. We moeten het hebben van creatieve geesten, ontwerpers die verder durven kijken dan de klassieke sjablonen, printoperators en signmakers die experimenteren met materialen, kleuren en afwerkingen. De wereld van de visuele communicatie draait rond tastbaarheid, impact en visuele verleiding. Dat lukt alleen met creativiteit. En ook nieuwsgierigheid is een niet te onderschatten succesfactor. Dat was de centrale boodschap van keynotespreker Rik Vera op Het Congres van VIGC in Antwerpen (zie blz. 18). “De beste manier om te anticiperen op de toekomst is nieuwsgierig te blijven naar wat zich in de buitenwereld afspeelt”, stelde Vera. Ik wens u alvast veel leesplezier met dit nummer en graag tot volgend jaar!

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kurt De Cat27 november 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
10 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine