Media & communicationPremium

Carwrappen volgens de regels van de kunst

Technieken, materialen en best practices voor professionals

Als je over de drukke Belgische wegen rijdt, valt het op. Meer en meer bedrijfsvoertuigen en particuliere wagens zijn voorzien van een creatieve bekleding. Bestelwagens en bolides met visueel aantrekkelijke carwraps springen eruit in het straatbeeld en dat is ook de bedoeling. Over de kneepjes van het vak spraken we met Dirk Teughels en Kim Vanhenden, twee specialisten met een jarenlange ervaring in de professionele carwrapbranche.

Wrap Graphics
Jessica Vermeersch en Kim Vanhenden van Wrap Graphics runnen ook het Avery Dennison Wrap Center in Middelkerke

Carwrappen is de techniek waarbij een voertuig wordt bekleed met een speciale folie. Deze carwrapfolie kan verschillende kleuren, patronen of designs hebben en wordt aangebracht op de lak van de auto. Dit wordt vaak gedaan om de uitstraling van de wagen een upgrade te geven, reclame aan te brengen of de originele lak te beschermen wat de restwaarde van de auto verhoogt.

In principe kunnen alle voertuigen gewrapt worden. Het grootste marktsegment zijn bedrijven die hun vloot – vracht- en bestelwagens, personenwagens – laten bekleden. Firma’s willen hun visuele identiteit uitdragen en een professionele carwrap ondersteunt het merkimago.

Geen detailing zonder behandeling van de lak
8 artikels
Alles over cardetailingOntdek ons digitaal magazine over cardetailing
Lees magazinechevron_right

Ook particuliere autoliefhebbers die hun bolide een unieke uitstraling willen geven, kiezen vaak voor een opvallende wrap. Ze hebben de keuze uit eindeloos veel kleuren, afwerkingen en gepersonaliseerde ontwerpen. Willen ze na verloop van tijd een andere kleur dan kan de wrap vervangen worden door een nieuw ontwerp zonder de originele lak te beschadigen.

De toepassingen van wraps gaan breed, ook treinen, boten, kranen en landbouwvoertuigen kunnen bekleed worden met passende folies. Zo werden de Belgische atleten die deelnamen aan de Olympische Spelen in Parijs vorige zomer in een ‘gouden trein’ naar de Franse hoofdstad gespoord. De Eurostar werd voor de gelegenheid in een gouden folie gestoken.

Dirk Teughels, de zaakvoerder van XL Reklame in Mechelen, zit al dertig jaar in de business. Zijn print- en signbedrijf is gespecialiseerd in carwraps en autobelettering en werkt met een team van 17 medewerkers. In de sectorfederatie Fespa Belgium is Teughels het aanspreekpunt voor carwrapping. Fespa organiseert jaarlijks de wedstrijd ‘World Wrap Masters Belgium’, de winnaar van de Belgische wedstrijd mag deelnemen aan de internationale World Wrap Masters-finale, dit jaar in Berlijn.

Eurostar in folie
De toepassingen van wraps gaan breed, ook treinen, zoals de Eurostar hier, kunnen bekleed worden met passende folies
(Foto: Pierre Caudevelle)

Opleiding

XL Reklame
Dirk Teughels van XL Reklame in Mechelen is bij Fespa Belgium het aanspreekpunt voor carwrapping

"Het grote probleem bij carwrappen is dat er geen schoolse opleiding voor bestaat in ons land", zegt Dirk Teughels. "Je moet het vak in de praktijk leren in een bedrijf." En vervolgens zoveel mogelijk praktijkervaring opdoen. De wrappers die bij XL Reklame aan de slag gaan, worden intern opgeleid door een ervaren instructeur. "Het is maar door ervaring dat je de stiel in je vingers krijgt. Wij rekenen op een tijdspanne van twee jaar om zelfstandig kwalitatief werk te kunnen afleveren", stelt Teughels. Een technische school zoals TSM Mechelen onderzoekt momenteel om een specialisatiejaar carwrapping in te richten. Die richting zou leerlingen kunnen aantrekken van de opleidingen grafimedia en automechanica die zich willen specialiseren in carwrapping.

Kim Vanhenden is de zaakvoerder van Wrap Graphics in Middelkerke. Vanhenden komt uit de tuningwereld en ging elf jaar geleden aan de slag als carwrapper. Samen met zijn partner Jessica Vermeersch richtte hij in 2014 Wrap Graphics op. Sinds oktober 2023 runnen ze ook het Avery Dennison Wrap Center van België. Er worden diverse opleidingen gegeven rond carwrapping, voor beginners en gevorderden. "Na de opleiding is het belangrijk dat de cursisten ermee aan de slag gaan, het moet een automatisme worden. Hoe meer ze die folie in hun handen hebben, hoe beter", zegt Kim Vanhenden. Wrap Graphics profileert zich als een onestopshop voor creatieve voertuigreclame en design. Het team werd recent uitgebreid met de aanwerving van Kirsten Vanrenterghem, die de kneepjes van het vak leerde via een individuele beroepsopleiding (IBO).

Folies

Het aanbod folies voor het bekleden van voertuigen is uitgebreid. De bekendste merken zijn 3M, Avery Dennison, Grafityp, Mactac, Omega Skinz, Oracal, Xpel … De merken worden verdeeld door gespecialiseerde groothandels zoals Igepa, Spandex, Vink en andere spelers. Zij staan vaak ook in voor de opleiding en bijscholing van de carwrappers, essentieel om kwaliteitswerk af te leveren.

De meest geschikte folie voor een full wrap, waarbij de buitenzijde van de wagen volledig wordt bekleed, is een gegoten folie met glanzende of matte afwerking. Het gaat om een dun, flexibel en hoogwaardig materiaal dat zich goed laat vormen naar complexe rondingen en contouren. Volgens de producenten hebben deze folies een langere levensduur (tot 7 à 10 jaar).

Het ontbreekt in België aan een officiële opleiding voor carwrapping, wat de professionalisering van het vak bemoeilijkt

De gekalanderde folie is iets stugger en minder flexibel dan gegoten folie. Hierdoor is deze folie vooral geschikt voor vlakke en licht gebogen oppervlakken, maar niet voor complexe vormen. Gekalanderde folie is goedkoper dan cast folie, maar minder duurzaam en niet geschikt voor uitdagende wrapprojecten. Wie zijn voertuig wil personaliseren met een uniek ontwerp, kiest uiteraard voor een printbare folie.

Een nieuwe trend bij de folies is de opkomst van de PPF of Paint Protection Films met zelfhelende eigenschappen. "Het gaat daarbij om de bescherming van de wagen", zegt Kim Vanhenden. "Je kan het vergelijken met het aanbrengen van een transparante beschermfolie op het scherm van een gsm." De PPF-folie beschermt tegen steentjes, vuil en lichte krassen. Kleine krassen verdwijnen automatisch door warmte (zon, warm water, of door middel van een warmeluchtblazer). Ondertussen zijn er ook al kleurenfolies beschikbaar waarmee de wagen niet alleen een beschermlaagje krijgt, maar ook een nieuwe look.

PPF-folies worden nat aangebracht op het voertuig, dat vergt een specifieke techniek van de carwrapper. De opleiding in het AD Wrap Center voor het aanbrengen van lakbeschermingsfolie duurt dan ook twee dagen. "Op die manier worden methode- en installatiefouten zoals vervormingen van de lijm, stretchmarks, luchtbellen en insluitsels geëlimineerd en bekom je een perfecte uitlijning van de randen", duidt Vanhenden.

Porsche
Om tot een kwalitatief eindresultaat te komen, is het van belang dat het wrappen volgens de regels van de kunst gebeurt

Techniek

Om tot een kwalitatief eindresultaat te komen, is het van belang dat het wrappen volgens de regels van de kunst gebeurt. Dat begint met de voorbereiding van de voertuigen. "De wagens moeten gereinigd aangeleverd worden, anders gaan wij ermee naar de carwash", vertelt Dirk Teughels. De werkplaatsen van XL Reklame en Wrap Graphics worden verwarmd om de folie optimaal aan te brengen. "Ideaal is rond de twintig graden", weet Kim Vanhenden. "Die temperatuur zorgt voor de ideale opbouw van de lijmkracht." Vervolgens worden de voertuigen ontvet en worden er bepaalde onderdelen zoals handgrepen, emblemen en spiegels gedemonteerd om tot een naadloze wrap te komen. Er zijn carwrappers die voor het demonteren van de onderdelen een beroep doen op een automonteur, andere hebben de nodige skills in huis en zorgen zelf voor deze secure klus.

Volgens experts is een van de meest voorkomende fouten bij carwrapping een onvoldoende gereinigde en ontvette carrosserie

Bij het aanbrengen van de folie is spanning niet altijd verkeerd, zolang deze in de juiste richting wordt toegepast. Vooral bij complexe vormen zoals bumpers en spiegels is het belangrijk om de folie met de juiste rekking te plaatsen, zodat deze zich strak rond het object hecht in plaats van los te komen. "Het draait allemaal om techniek", zegt Kim Vanhenden. "We proberen het stretchen van de folie te minimaliseren, want stretch op de folie geeft kans op loskomen." De wrappers moeten het materiaal goed leren kennen en correct omgaan met de spanning in het materiaal. "Soms zie je een folie slap hangen tegen de wagen en dan gaan ze verticaal en horizontaal trekken, dan zit de spanning verkeerd en is het moeilijk om de folie kwalitatief aan te brengen", aldus Vanhenden.

Een veelvoorkomende fout bij het carwrappen is volgens de experts het niet volledig schoonmaken en ontvetten van de carrosserie. "Voor de vlakke delen is er meestal geen probleem maar de cursisten moeten ook leren om in de profielen te checken of het materiaal proper is. Die elementen moet je goed verwarmen, daar zal de folie immers het meest onder spanning staan", legt Kim Vanhenden uit. Ook het naverwarmen van de folie is cruciaal om kwalitatief werk af te leveren. Verhitting tot 90 °C à 95 °C op de randen en moeilijke vormen zorgt ervoor dat de wrap zich zet en niet terugtrekt. "Door de temperatuur kan je het ‘geheugen’ van de folie wissen. De folie is vlak opgerold en bij het wrappen gaan we het materiaal in 3D verwerken. Je wil eigenlijk de folie een nieuw geheugen geven, namelijk van het object waar je het materiaal rond wrapt", duidt Vanhenden.

XL Reklame
Dirk Teughels: "Je moet het vak van carwrapper in de praktijk leren in een bedrijf"

Kostprijs

Carwrappen is een arbeidsintensieve activiteit. De Belgische loonkostenhandicap speelt volgens Dirk Teughels de sector vaak parten vooral als het om het wrappen van grote vloten gaat. Voor een full wrap van een personenwagen mag je rekenen op een budget van 3.000 à 4.000 euro, zonder btw. Voor het wrappen van bumpers, spiegels en deurklinken, de complexere stukken, worden extra’s aangerekend. "Een full wrap is gemiddeld ongeveer 30 uren werk. Als je de snelheid verder opdrijft, gaat dat ten koste van de kwaliteit", stelt Kim Vanhenden. Het wrappen van een bestelwagen is minder arbeidsintensief, er zijn meer rechte stukken. "Met twee medewerkers kunnen we een bestelwagen op één werkdag afwerken", klinkt het. Bij het bekleden van bestelwagens wordt ook vaak gekozen voor een gedeeltelijke wrap waarbij bijvoorbeeld aan de zijkanten een deel van de wagen wordt bekleed. 

Car wrapping
Kim Vanhenden: "Een full wrap is gemiddeld ongeveer 30 uren werk"
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kurt De Cat28 maart 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Media & Communication maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.