“Als onze klant groeit, groeien wij ook”
Probo stelt Mike Van Laethem aan als salesmanager voor België
Het Nederlandse printproductiebedrijf Probo heeft Mike Van Laethem (44) aangetrokken als salesmanager voor België. “Deze strategische stap is een direct antwoord op uitdagingen in de Belgische markt, waar Probo zich nog zichtbaarder en toegankelijker wil positioneren”, stelt het bedrijf.
“Het afgelopen jaar waren we veel in België te vinden”, zegt Douwe Pieter van der Galien, commercieel directeur bij Probo. “Ondanks dat we al veel voor de Belgische markt produceren, merkten we dat onze identiteit niet altijd duidelijk is. Sommige partijen zien ons als concurrent, terwijl anderen zich niet realiseren welke enorme productiemogelijkheden we in Dokkum bieden waar zij gebruik van kunnen maken.”
Het businessmodel van Probo blijft om exclusief aan resellers te leveren. “Het gaat om een wisselwerking. Als onze klant groeit, groeien wij ook. Als wij goed presteren, besteden ze een deel van het werk aan ons uit”, legt van der Galien uit.
Lokale salesmanager

Douwe Pieter van der Galien onderstreept het belang van de Belgische markt voor Probo. “Dit jaar hebben we in België al een mooie groeistap gezet en zien we nog volop kansen om onze klanten, de printprofessionals, daar nog beter te ondersteunen. Daarom hebben we geïnvesteerd in een lokale salesmanager: iemand die daadwerkelijk bij klanten langs kan gaan, een vast aanspreekpunt biedt en een gezicht geeft aan Probo.”
Mike Van Laethem neemt sinds november vorig jaar de nieuwe rol op zich. De Belg heeft ervaring in de printwereld. Hij was voorheen onder meer acht jaar aan de slag bij FaberExposize in Amsterdam als accountmanager Belux en bijna vier jaar bij Wollux in Moeskroen als keyaccountmanager.
“Mike Van Laethem gaat zich in eerste instantie richten op het versterken van relaties met bestaande klanten en dit wordt later uitgebreid met het aanboren van nieuwe contacten”, stelt Probo. Van Laethem zal ondersteund worden door het klantenteam in Dokkum dat instaat voor orderverwerking en begeleiding. “Voor Belgische klanten die al jaren klant zijn en een vaste accountmanager hebben, verandert er niets. Deze relaties blijven ongewijzigd”, klinkt het.
Voor de Belgische markt beschikt Probo over een logistieke hub in Bornem. “Die is belangrijk omwille van de efficiëntie en om de leverbetrouwbaarheid te kunnen waarborgen. Maar ook om de kwaliteit te borgen met pakketten die onbeschadigd en op tijd moeten aankomen. Met de hub in Bornem kunnen we de logistiek goed organiseren”, zegt Douwe Pieter van der Galien.
“Op korte termijn is het de bedoeling om alle klanten zo veel mogelijk te bezoeken om dan te focussen op de uitbreiding van ons klantenbestand", zegt Mike Van Laethem. "Met het aanbod van Probo heb ik een grote slagkracht om projecten bij klanten binnen te halen.” Van Laethem ziet ook het circulaire aanbod van zijn nieuwe werkgever aanslaan in de markt. Hij verwijst dan naar het gerecycleerde ‘Sign Again’-materiaal en de introductie van het Forex Re-plaatmateriaal eind vorig jaar. “We waren er tien jaar geleden al mee bezig, maar toen was de markt er nog niet klaar voor. Vandaag is er een momentum en ervaren we dat klanten en eindklanten meer en meer gerecycleerd materiaal willen aankopen.”

Extra spoedopties
Ook op het vlak van technologie en service zit het Nederlandse printproductiebedrijf niet stil. Zo lanceerde Probo in februari extra spoedopties met ‘Probo Maps’. “We gaan onze productie meer dan ooit beschikbaar stellen voor onze klanten”, duidt Douwe Pieter van der Galien. Met de introductie van Probo Maps krijgen meer dan honderd materialen een snellere leveroptie. Probo Maps is gebaseerd op vaste printmomenten. Dit betekent dat, naast de bestaande spoedopties, er dagelijks extra spoedopties bij komen.
“Veel materialen, met een standaard levertijd vanaf drie werkdagen, kunnen op bepaalde dagen sneller geleverd worden. Een product dat voorheen een levertijd had van minimaal 4 dagen, kan door de dynamische spoed in 2 dagen leverbaar zijn”, duidt het bedrijf. De extra spoedleveringen zijn flexibel en niet op elke dag beschikbaar. De exacte levertijd van deze spoedopties varieert per dag en is afhankelijk van het moment van bestellen.
Probo kondigt ook aan dat er negen extra materialen beschikbaar zijn die binnen één dag leverbaar zijn. Voor deze materialen geldt dat ze vóór 11.30 uur besteld moeten worden om ze de volgende dag in huis te hebben. Dit betekent dat er naast de bestaande aanlevertijden van 16.30 uur voor drukwerk en 21.30 uur voor meerdere materialen, een nieuwe aanlevertijd is toegevoegd.
In februari begon de gefaseerde lancering van Probo Maps. Er is gestart met snellere leveropties voor spandoeken, fotobehang en XL-textieldoeken. In maart, wanneer Probo Maps volledig operationeel is, krijgen printprofessionals toegang tot de ‘Print Agenda’. Met deze tool zien klanten direct welke materialen per dag beschikbaar zijn voor spoedlevering. Wanneer een materiaal niet op tijd leverbaar is, biedt de Print Agenda een alternatief.
