Large format printersPremium

Beleving is het sleutelwoord

Groeien in interieur betekent keuzes maken

De mogelijkheden van digitaal grootformaat zijn een drijvende kracht achter een zonnige toekomst in de interieurmarkt. Technologische ontwikkelingen jagen de trend voor gepersonaliseerde producten aan. In potentie is er nog veel meer mogelijk, dankzij de ontwikkelingen rond AI.

Spandex
Interieur was al een tijdje een aantrekkelijke markt, maar tijdens de coronapandemie schoot de vraag pas echt omhoog

Voor menig signspecialist behoort interieurdesign tot een onbekende wereld. Met het vertrouwde signage wil de opdrachtgever opvallen, aandacht trekken en iemand aanzetten tot bijvoorbeeld een aankoop. Bij interieur draait het om beleving en decoratie. In beide werelden draait het om trends, smaak en kwaliteit, maar in interieurland is het toverwoord vooral: beleving. Dat vraagt om een andere blik.

Wie met die blik een willekeurige horecagelegenheid binnenloopt, ziet een gat in de markt. De moderne techniek maakt het mogelijk om het interieur mee te laten kleuren met de seizoenen, met evenementen of desnoods met de gemoedstoestand van de bedrijfsleiding. Vrijwel alles komt in aanmerking voor printtoepassingen, inclusief het tafelblad, de raamdecoratie en de lampenkappen.

Maar er is nog veel meer. Ook in de kantooromgeving kan print van alles toevoegen. Of wat te denken van de winkel of zelfs de eigen huiskamer? Interieurprint is weliswaar een nichemarkt, maar de mogelijkheden zijn bijna onbeperkt en daarom interessant voor de grootformaatsector.

Interieur was al een tijdje een aantrekkelijke markt, maar tijdens de coronapandemie schoot de vraag pas echt omhoog. Het publiek had weinig mogelijkheden om uit te gaan en hield geld over. Dat werd veelal geïnvesteerd in het opknappen van de eigen woning. Zo was er grote vraag naar nieuw behang, en daarbij was ook het aanbod enorm veel breder geworden dankzij de mogelijkheid om gepersonaliseerd behang te bestellen. De bestellingen konden bovendien online worden geplaatst – een extra voordeel in de tijd dat de winkels waren gesloten. E-commerce groeide enorm tijdens de lockdowns.

Doorlopen of zwemmen

Nadat de pandemie was bezworen, daalde de groei in de interieurmarkt, maar een veelbelovende markt blijft het. De ondernemer die gebruik wil maken van de kansen in deze markt, doet er goed aan om zich te oriënteren op het juiste marktsegment. Terry Raghunath, specialist in de interieurmarkt voor HP, vergelijkt de toetreders tot de interieurmarkt met een man die over het strand richting zee holt. “Je trekt een sprint en vliegt over het zand. Maar dan kom je in het water en gaat het langzamer. Als je er tot je middel in staat, moet je een beslissing nemen. Loop ik door of kies ik een andere manier om verder te komen?”

Raghunath adviseert ondernemers om in gesprek te gaan met de leveranciers van materialen en productieapparatuur om de kennis te vergroten. Het is goed om een veelzijdige machine te kopen die veel materialen kan verwerken, maar het is nog veel belangrijker om keuzes te maken.

Zo begonnen we dit artikel met de commerciële mogelijkheden van het interieur in de horeca. Een hotelmanager wil ongetwijfeld maar wat graag elk seizoen van behang wisselen. In de praktijk blijkt dat er weliswaar flink wat hotels zijn die met zekere regelmaat hun uitstraling willen aanpassen, maar dan duurt het toch enkele jaren voordat ze hun lobby of kamers daadwerkelijk een make-over geven.

De kosten zijn immers nog steeds een belangrijk struikelblok. Wellicht, als de trend van gepersonaliseerd behang doorzet en de kosten dalen, stappen hotels sneller over op weer een nieuw ontwerp. Wie zich wil richten op de horeca als belangrijk klantsegment, kan het beste gedegen marktonderzoek doen, voordat er geïnvesteerd wordt.

Hotel check-in
Wie zich wil richten op de horeca als belangrijk klantsegment kan het beste marktonderzoek doen voordat er geïnvesteerd wordt

Galm en licht

Een andere interessante markt is die van de office-omgeving. Het kantoor veranderde in de afgelopen decennia ingrijpend. Veel medewerkers raakten, mede onder invloed van de coronapandemie, gewend aan thuiswerken en komen alleen op kantoor voor vergaderingen of overleg met klanten en relaties. De werkplek kreeg daardoor een andere functie. De zakelijke kantoortuin is ingeruild voor een sfeerrijke omgeving, nogal eens voorzien van fotobehang. Medewerkers en bezoekers moeten zich op hun gemak voelen in de ruimtes. De beleving moet bovendien aansluiten bij de identiteit van het bedrijf.

Met name in de vergader- en ontmoetingsruimtes speelt beleving een hoofdrol. Transparantie is belangrijk, maar te veel inkijk maakt onrustig. De ramen van de ruimtes zijn dan ook vaak voorzien van transparante folies met print. Het kiezen van de juiste folie is een wetenschap op zich. Om de juiste lichtinval te bereiken zijn er allerlei folies voorhanden met verschillende effecten.

Een probleem dat vaak over het hoofd wordt gezien: galm. Het is een beruchte spelbreker bij het inrichten van een ruimte. Daarbij gaat het niet alleen om vergaderingen. Kantoorruimtes worden steeds vaker gebruikt om video’s en podcasts op te nemen. Ook bij videoconferenties is galm een vervelend obstakel. Slechte akoestiek zorgt voor spraakverwarring en vermoeidheid. Akoestische panelen, voorzien van decoratieve prints, lossen het probleem op.

Kantoor
De ramen van vergaderruimtes kunnen worden voorzien van transparante folies met print

Structuren

Bij behang is de print slechts een deel van de beleving. De structuur van het materiaal is minstens zo belangrijk voor de uitstraling. Raghunath noemt als voorbeeld non-woven materialen, waarbij de lichtinval voor een speciaal effect kan zorgen. Die materialen zijn bovendien eenvoudig aan te brengen en te verwijderen. In andere situaties is de structuur gepreegd in het materiaal.

De latexprinters van HP zijn volgens Raghunath geschikt om dergelijke materialen te bedrukken. HP stelt dat de latex in een dunne laag wordt aangebracht en de structuur niet aantast. De watergebaseerde inkten bevatten geen luchtverontreinigende stoffen en HP schermt met termen als milieuvriendelijkheid en duurzaamheid. Voor verwerking met textiel is latex minder geschikt. Zo zijn er voor elke toepassing verschillende technieken en productieapparatuur.

Ook andere producenten van grootformaatmachines springen in op de vraag naar interieurprint. Canon lanceerde jaren geleden al de UVgel Wallpaper Factory, voor geautomatiseerde productie van op maat gemaakt behang. Zoals de naam al aangeeft, zet Canon in op UVgel. Deze inkt is geschikt voor een uitgebreid scala aan materialen, aldus de Japanse producent, waaronder eerdergenoemde non-wovens.

Canon verwacht dat de vraag naar geprinte interieurtoepassingen voorlopig blijft groeien. Een belangrijk voordeel van digitale technieken boven analoge voor kleine oplagen, is tijdwinst. Canon benadrukt nog een ander voordeel: de mogelijkheid tot out-of-the-boxontwerpen. Bij het bedrukken van behang met conventionele technieken valt de ontwerper altijd terug op een zich herhalend patroon. Er moeten immers grote volumes worden geproduceerd die geschikt zijn voor allerlei muren en formaten. Bij digitale productie kan de ontwerper aan de slag met een ontwerp dat de hele muur bedekt. De machine is immers geschikt voor unieke afdrukken.

Project Arte
Bij muurbekleding is de print slechts een deel van de beleving, de structuur van het materiaal is minstens zo belangrijk voor de uitstraling (Foto: Arte)

De lokale supermarkt

Toch maar even een uitstapje naar de winkel, alwaar de signspecialist zich wat meer op zijn gemak voelt. Naast alle POS-displays is beleving daar ook een belangrijk onderwerp. De fysieke winkel moet opboksen tegen het gemak van de webwinkel en thuisbezorgers. Het publiek moet zich er dus thuis voelen. De winkelstraat kreeg steeds vaker te maken met leegstand, maar vindt zichzelf toch steeds weer opnieuw uit. Zo is er de opkomst van de pop-upstores, die vragen om een snelle winkelinrichting, maar ook kwaliteit willen uitstralen.

Zelfs de supermarkten kijken verder dan de aanbieding van de week. De buurtsuper opgebouwd volgens de principes van de bedrijfsformule, voldoet steeds minder. Grote ketens gebruiken beschikbare data om de supermarkt aan te laten sluiten bij de regio en zelfs bij de gemeente. Het belangrijkste middel dat daarbij in de strijd wordt geworpen, is uiteraard het assortiment. Daarnaast speelt ook de inrichting van de winkel een grote rol. Decoratie voegt op allerlei manieren beleving toe aan het supermarktbezoek.

Delhaize
Decoratie voegt op allerlei manieren beleving toe aan het supermarktbezoek

Automatisch ontwerpen

Een nieuwe aanjager op zo ongeveer elk terrein en dus ook in interieurprinten is kunstmatige intelligentie. AI maakt het mogelijk om toepassingen te visualiseren. Automatisch het interieur van een woonkamer laten ontwerpen kan bijvoorbeeld met RoomGPT en Spacely. Het systeem vraagt aan de gebruiker om een foto van de woonkamer te laden en genereert automatisch een afbeelding met een geheel nieuw interieur.

De techniek kent de nodige beperkingen, maar zoals – tot vervelens toe – wordt herhaald door de media: AI is volop in ontwikkeling. Dat betekent dat het in de nabije toekomst nog eenvoudiger wordt om in de webwinkel automatisch het eigen behang te ontwerpen en meteen te zien hoe het effect ervan uitpakt in de ruimte waarvoor het is bedoeld. Met een druk op de knop is de bestelling geplaatst, in precies de juiste hoeveelheid.

Dergelijke AI-tools zijn hard nodig voor bedrijven die hun producten via het web aanbieden. Een van de nadelen van e-commerce is de grote hoeveelheid retourzendingen van klanten voor wie het product niet geheel aan de verwachtingen voldoet. Een paar retourgezonden schoenen kunnen meestal direct weer te koop worden aangeboden. Dat geldt niet voor gepersonaliseerd behang dat speciaal voor de koper is geproduceerd. Uiteraard kan er voor de leverancier veel worden dichtgetimmerd door de klant een akkoord te laten geven voor de koopvoorwaarden. Maar ontevreden klanten keren niet terug. Het geleverde product moet daarom precies aan de verwachtingen voldoen.

We kunnen dus uitkijken naar AI-ontwerpomgevingen die 3D-presentaties genereren in allerlei varianten, waarbij we de kijkhoek en de lichtinval, de gebruikte materiaalsoorten en alle andere denkbare variabelen kunnen instellen, en een virtuele wandeling door het interieur kunnen maken. Op professioneel niveau is het allemaal al mogelijk, maar op korte termijn kan ook de consument ermee aan de slag.

Spacely
Automatisch het interieur van een woonkamer laten ontwerpen kan bijvoorbeeld met RoomGPT en Spacely

Voorspelbaar gedrag

Als AI eenmaal is ingeburgerd in e-commerce, ontstaat er een wereld aan nieuwe mogelijkheden. Zo gaat AI ons helpen met dat eerdergenoemde, glibberige begrip “beleving”. Wat is dat eigenlijk en hoe speel je er als ondernemer op in? Alle rapporten van trendwatchers, marketinggoeroes en modeduiders ten spijt, is beleving iets strikt persoonlijks. Die persoonlijke beleving wordt deels beïnvloed door de actualiteit, maar het grootste deel blijft ongrijpbaar. Of kunnen we er toch grip op krijgen?

De drijvende kracht achter kunstmatige intelligentie is machine learning. Hoe vaker een automatische interieurdesigntool wordt gebruikt, hoe meer data er wordt verzameld. Tegelijkertijd wordt het profiel van de gebruiker aangevuld met zijn specifieke voorkeuren. De gebruiker logt meestal in met een socialmedia-account. Ook dit levert informatie op over de persoonlijke voorkeuren. Op die manier is de webwinkel steeds beter in staat om te voorspellen welk ontwerp het beste bij de gebruiker past.

Het profiel en alle verzamelde data worden daarbij ingezet om suggesties te doen voor aanvullende aankopen. Bij het eerder genoemde voorbeeld van de galmende kantoorruimte met te veel ramen, doet AI meteen een suggestie voor transparante folies en akoestische panelen, inclusief bedrukking. De foto die een consument uploadt van zijn slecht verlichte woonkamer wordt door AI geanalyseerd. Het gegenereerde ontwerp gaat vergezeld van een suggestie om betere verlichting aan te schaffen. Op die manier is de leverancier van interieurprint een waardevolle partner voor de interieurwinkel – en andersom.

RoomGPT
Een interieur ontworpen met RoomGPT levert data op: hoe vaker een automatische interieurdesigntool wordt gebruikt, hoe meer data er wordt verzameld

Kiezen uit segmenten

De toekomst is niet ver van ons verwijderd. De groei van de interieurmarkt wordt niet begrensd door technische mogelijkheden, maar door het budget dat de klant bereid is eraan uit te geven. De instrumenten om die klanten over te halen, zijn steeds makkelijker beschikbaar. Maar om klanten te binden is meer nodig: kiezen voor het juiste marktsegment, investeren in de juiste techniek, kennis verzamelen over materialen en inkten. Interieurprint vraagt om specialisatie, vakmanschap, kennis en ervaring.

Arte toepassing
De groei van de interieurmarkt wordt niet begrensd door technische mogelijkheden, maar door het budget dat de klant bereid is eraan uit te geven (Foto: Arte)
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Alex Kunst5 november 2024
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Media & Communication maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.