“Ik ben een ondernemer, niet alleen manager”
Kirsten De Dycker is de nieuwe voorzitter van Fespa Belgium
Na een mandaat van twee jaar gaf Femke Helon eind juni het voorzitterschap van Fespa Belgium door aan Kirsten De Dycker, zaakvoerder van Backstage Design & Print in het Waals-Brabantse Beauvechain. M&C Magazine trok naar het landelijke Bevekom, met zijn bekende luchtmachtbasis, voor een eerste interview met de nieuwe voorzitter.
Kirsten De Dycker is een van de stichtende leden van Fespa Belgium. Na Jean Van Houtryve (Visix) en Femke Helon (3Motion) is Kirsten de derde voorzitter van de vereniging. Ze runt samen met haar partner David Vandenbosch Backstage Design & Print. Het team telt een tiental medewerkers, vaste mensen en freelancers, samen goed voor een omzet van een miljoen euro.
Fespa Belgium is officieel opgericht in 2019. Toen waren jullie met Backstage al meer dan tien jaar actief. Waarom zijn jullie met het bedrijf begonnen destijds?
KIRSTEN DE DYCKER: “We zijn gestart in 2007, de printproductie in Beauvechain werd vier jaar later opgestart. Hiervoor was David actief in decor- en standenbouw en de evenementenwereld. Hieruit groeide de interesse voor de opstart van een zelfstandige activiteit. Door meer opdrachten binnen te halen waar ook printwerk in verwerkt werd, was de stap om te investeren in printers snel genomen. Op deze manier kunnen we onze projecten aanbieden in een onberispelijke kwaliteit en met de juiste technische benadering.”
Hoezo?

DE DYCKER: “Na samenwerkingen met externe toeleveranciers voor printwerk, werd het in 2011 tijd om het productieproces zelf in handen te nemen. Dit zorgt voor meer autonomie, flexibiliteit, snelheid en zicht op de kwaliteit van het printwerk en de uitvoering van onze projecten. Ook de investering in large format sublimatie en de opstart van eigen confectie lieten niet lang op zich wachten. We investeerden in een sublimatieprinter, een kalander, later een snijtafel van Zünd. In elke productiestap moet je rekening houden met de juiste parameters. Dat is precisiewerk. David en zijn team installeren het allemaal, alle productiestappen zijn daarom van belang om tot een goed eindresultaat te komen.”
Jullie zijn een complementair duo?
DE DYCKER: “Ja, op veel vlakken. We zijn alle twee gepassioneerd bezig met onze job. We doen graag de projecten met een hoekje af. Zo zijn we momenteel voor een internationaal project aan het uittesten hoe we een vloer in de stijl van Lodewijk XIV kunnen printen. Dat kan met onze vlakbedprinter van swissQprint. Dat zijn leuke projecten. Het is op zoek gaan naar de mogelijkheden om aan de noden van onze klanten te voldoen. Daarnaast doen we ook volumewerk. Als klanten ons leren kennen en ons de kans geven om voor hen te werken, dan worden ze volledig ontzorgd.”
Was het een bewuste keuze om voor deze aanpak te gaan?
DE DYCKER: “Jazeker. Ik ben gepassioneerd door mijn vak. We zijn een maatwerkbedrijf in print, sign en akoestiek. Als bedrijf moeten we keuzes maken om een positieve groei te creëren. Dan komen er zaken in beeld zoals personeelsbeleid, meer investeringen en de juiste focus behouden. Dergelijke zaken houden me wel bezig. Ik ben een ondernemer met een passie voor mijn bedrijf en de projecten die we voor onze klanten uitvoeren. Deze passie wil ik zeker niet verliezen want die straal je uit zowel in als buiten je bedrijf. Samen met ons team wil ik graag projecten opvolgen. Ik ben een ondernemer, niet alleen een manager.”
Hoe heb je het vak geleerd?
DE DYCKER: “Door het te doen en te durven. We zijn met de nodige technische knowhow aan de slag gegaan voor projecten. Door ervaring op te doen pakken we de dingen nu uiteraard anders aan dan in onze beginjaren. Stickeren leer je bijvoorbeeld door het vaak te doen. In onze sector vertrekt de opleiding nog te vaak vanuit de bedrijven en hierin zou het onderwijs een grotere rol kunnen spelen.”
Je bent de nieuwe voorzitter van Fespa Belgium sinds deze zomer. Wat mogen de leden verwachten?

DE DYCKER: “Bij Fespa Belgium blijft connecteren van groot belang, maar ik wil ook zeker investeren in het aanbieden van inhoudelijk sterke thema's. Het is cruciaal om meer onderwerpen te programmeren die de business daadwerkelijk kunnen ondersteunen. In deze kapitaalintensieve sector is het belangrijk om te weten hoe je dergelijke investeringen financiert. Ondernemen betekent risico’s nemen, en vaak ben je geneigd om voor de veilige optie te kiezen. Hoe benader je als productiebedrijf deze investeringen en het terugverdienmodel? En hoe onderhandel je met je leverancier en financiële instellingen? Ik zie hier kansen om onze sponsors aan het woord te laten. Onze netwerkactiviteiten zijn succesvol en verlagen de drempel om waardevolle contacten te leggen. Door te investeren in inhoudelijk sterke thema's, kunnen we onze leden nog meer waarde bieden.”
Welke ambities wil je waarmaken als voorzitter?

DE DYCKER: “Ik wil ons inhoudelijk aanbod verbreden. Bij Fespa Belgium moet het niet alleen om printtechnologie draaien. We zijn allemaal mensen, geen robots, en we hebben allemaal onze uitdagingen. Het zou goed zijn om ook aandacht te besteden aan psychologie. De mindset van een ondernemer is van groot belang, en dat is iets waar ik sterk in geloof. Ik zie de mensen achter de bedrijven, niet alleen de bedrijven zelf. Daarom zijn onze netwerkevents zo belangrijk. We kunnen ervaringen uitwisselen en eens luisteren naar wat er leeft in onze bedrijven. Ook bij organisaties zoals VIGC, Febelgra, GRAFOC, Voka, kun je met je vragen terecht. Ook de vakbeurs Sign2Com is in 2025 weer een gelegenheid om de leden uit te nodigen en de printsector in België samen te brengen. Het is belangrijk dat onze leden deze spelers leren kennen en weten dat ze op deze deuren kunnen kloppen. Ik wil deze mogelijkheden ook graag in Wallonië toegankelijk maken.”
Hoe belangrijk is dat voor jou? Je werkt immers in Waals-Brabant.
DE DYCKER: “Dat is heel belangrijk. Ik heb onder andere met Bruno Schmitz van Schmitz Digital Print in Ciney contact om de linken met Franstalig België te activeren. We zijn Fespa Belgium. We staan vandaag sterk aan Vlaamse kant maar het doel moet zijn dat we ook de singwereld en digitale printbedrijven in Wallonië meekrijgen. In Wallonië zitten heel veel waardevolle print- en signbedrijven. Die bedrijven zijn zeker een meerwaarde voor onze federatie.”
Bij de oprichting van Fespa Belgium werd de kaart ‘Made in Belgium’ ferm getrokken. Speelt dat vandaag nog in de branche?

DE DYCKER: “Dat speelt zeker nog steeds een rol. Dankzij Fespa zijn er waardevolle contacten gelegd die de samenwerking tussen onze Belgische printbedrijven versterken. Samen kunnen we maatwerk leveren en out-of-the-box denken, wat echt een meerwaarde oplevert. Natuurlijk is er concurrentie, en soms staan de prijzen onder druk. Het is een gevoelig onderwerp, maar het leeft wel degelijk in onze sector.”
Welke rol kan Fespa Belgium daarin spelen?
DE DYCKER: “Door onze onderlinge samenwerkingen te versterken. Door samen na te denken over innovaties en processen. Elk bedrijf heeft zijn sterktes die ingezet kunnen worden om onze sector te versterken. We organiseren regelmatig rondetafels waar we onze bevindingen delen. Dit kan gaan over duurzaamheid, opleiding, productieprocessen, innovaties, marge enzovoort. Dan weet je wat er leeft en hoe anderen hiermee omgaan. Wederom speelt informatie delen een grote rol.”
De vereniging bestaat vijf jaar, het ledenaantal stagneert. Heb je een plan om meer leden te werven?
DE DYCKER: “Zeker, ik heb met Els Vansteenkiste, onze directeur, afgesproken om op pad te gaan. We moeten mensen bezoeken, je kan ze niet alleen overtuigen met nieuwsbrieven, een event of een e-mail. We moeten de persoonlijke toer opgaan. We hebben in samenwerking met de founders een planning uitgestippeld om dit per regio aan te pakken. De laatste twee jaren heeft Femke heel veel organisatorisch werk verricht, nu moet het ledenaantal groeien. We hebben vandaag een zeventigtal leden. In de komende twee jaar moeten we naar meer dan honderd. We zien het positief.”
Heb je al zicht op de activiteitenkalender voor 2025?
DE DYCKER: “In de aanloop naar de Fespa Global Print Expo in Berlijn zullen we de Belgian Wrap Masters organiseren in het voorjaar. We zoeken nog een aantrekkelijke, geschikte locatie. We zijn volop aan het prospecteren. Dirk Teughels van XL Reklame is de voortrekker van dit event. We kijken ook naar de mogelijkheden om opnieuw een congres te organiseren. Ons eerste congres was in 2022 in Brugge. Ook VIGC, één van onze partners, organiseert jaarlijks een congres. De vraag is of we in 2025 opnieuw een eigen congres organiseren of eerder in samenwerking met VIGC om te komen tot een groter geheel. We hebben een goed contact met het innovatiecentrum. Guy Lauwers van Dioss is een van de founders van Fespa Belgium en voorzitter van VIGC wat een waardevolle connectie is. Ook de voorbije events ‘Avec Fespa sur la Vespa’ op 12 september in Spa en onze ‘Fespa Ladies’ op 19 september in Leuven blijken verbindende events om nieuwe leden te overtuigen van onze meerwaardepositie.”
Slotvraag. Bij Fespa Belgium volgen de voorzitters elkaar snel op met mandaten van twee jaar. Komt daar verandering in?
DE DYCKER: “Tot op vandaag is dat inderdaad steeds het geval geweest. Dit is echter geen vaste structuur waar we aan vasthouden. Een bestuur moet vernieuwing brengen. Op dit moment zijn de Fespa Founders de drijvende kracht van Fespa Belgium. Hier blijkt nogmaals dat Fespa Belgium hen nauw aan het hart ligt. Het zijn allemaal ondernemers die de organisatie van Fespa Belgium als vrijwillige extra taak opnemen buiten hun eigen organisatie. Neemt niet weg dat het voorstel op tafel ligt om te werken met werkgroepen waar we ook leden, sponsors en partners die niet in het bestuur zitten, betrekken bij de organisatie van onze events.”
