Zo kiezen bedrijven business gifts in 2020
Dranken en voedingsproducten blijven populair
Naar aanleiding van onze Business Gift Sample Box organiseerden wij een een eerste Business Gift Barometer. Gedurende juli en augustus gaven de lezers van RendEvenement hun werkwijze en voorkeuren door via onze online-enquête. Opmerkelijk is o.a. dat heel wat bedrijven extra attenties hebben voorzien tijdens de coronaperiode voor hun werknemers en dat dranken en voedingsproducten heel populair blijven als geschenk.
Kerst en eindejaar belangrijkste schenkperiode
De belangrijkste periode om zowel medewerkers en klanten een geschenk te geven is de kerst- en eindejaarsperiode. Ruim 70% van de bedrijven voorziet dan een attentie. Voor de medewerkers wordt in 47% van de gevallen een cadeau voorzien voor Pasen en 29% schenkt ook iets voor Sinterklaas. 30% doet ook mee aan secretaressedag. Tijdens de coronacrisis hebben bedrijven ook extra geschenken voorzien voor hun personeel bij wijze van steun. Sommigen schenken daarnaast ook iets bij speciale persoonlijke gebeurtenissen zoals huwelijken en geboortes. Voor klanten wordt vooral bij het afsluiten van nieuwe contracten een attentie voorzien, namelijk bij 41% van de bedrijven. Bij de start van een samenwerking is er bij 12% een geschenk voorhanden en ook bij dealeravonden en beursdeelnames worden er cadeaus voorzien.
Voor welke gelegenheid/gelegenheden voorziet uw bedrijf een geschenk/geschenken voor medewerkers?
Voor welke gelegenheid/gelegenheden voorziet uw bedrijf een geschenk/geschenken voor klanten?
Eindejaarscadeaus: meer dan 50% blijft onder 50 euro
Voor medewerkers is de waarde van eindejaarsgeschenken in 55% van de gevallen minder dan 50 euro excl. btw. Opmerkelijk is wel dat de overige 45% tussen 50 en 75 euro zit. De kostprijs van geschenken voor klanten voor de eindejaarsperiode is in 70% van de gevallen lager dan 50 euro excl. btw. Opmerkelijk is dat 12% meer dan 100 euro veil heeft per cadeau voor klanten.
Wat is de gemiddelde waarde van een eindejaarsgeschenk voor medewerkers (exclusief BTW)?
Wat is de gemiddelde waarde van een eindejaarsgeschenk voor klanten (exclusief BTW)?
Dranken, voeding en technologie populair als eindejaarsgeschenk
Zowel voor medewerkers als voor klanten zullen er veel dranken (35%) en voedingsproducten (29%) geschonken worden als eindejaarsgeschenk. Vaak in gecombineerde pakketten met veel aandacht voor regionale/Belgische producten. Ook de cadeaubons (23% voor medewerkers en 18% voor klanten) zullen het goed doen. Voor klanten is er ook een hoge interesse om technologische snufjes (35%) en decoratie-artikelen (24%) te schenken. Ook kantoorartikelen en tassen/koffers blijven populaire cadeaus voor klanten met beiden 18%.
Welk type van eindejaarsgeschenk bent u van plan om dit jaar aan uw medewerkers te schenken?
Welk type van eindejaarsgeschenk bent u van plan om dit jaar aan uw klanten te schenken?
Meeste beslissingen vallen in september
September is de belangrijkste maand om te beslissen over de aankoop van geschenken. Voor attenties voor klanten wordt in 58% van de gevallen dan een keuze gemaakt. Daarna volgen augustus en oktober als belangrijkste periodes.