RelatiegeschenkenPremium

Zo kiezen bedrijven business gifts in 2020

Dranken en voedingsproducten blijven populair

business gift

Naar aanleiding van onze Business Gift Sample Box organiseerden wij een een eerste Business Gift Barometer. Gedurende juli en augustus gaven de lezers van RendEvenement hun werkwijze en voorkeuren door via onze online-enquête. Opmerkelijk is o.a. dat heel wat bedrijven extra attenties hebben voorzien tijdens de coronaperiode voor hun werknemers en dat dranken en voedingsproducten heel populair blijven als geschenk.

Kerst en eindejaar belangrijkste schenkperiode

De belangrijkste periode om zowel medewerkers en klanten een geschenk te geven is de kerst- en eindejaarsperiode. Ruim 70% van de bedrijven voorziet dan een attentie. Voor de medewerkers wordt in 47% van de gevallen een cadeau voorzien voor Pasen en 29% schenkt ook iets voor Sinterklaas. 30% doet ook mee aan secretaressedag. Tijdens de coronacrisis hebben bedrijven ook extra geschenken voorzien voor hun personeel bij wijze van steun. Sommigen schenken daarnaast ook iets bij speciale persoonlijke gebeurtenissen zoals huwelijken en geboortes. Voor klanten wordt vooral bij het afsluiten van nieuwe contracten een attentie voorzien, namelijk bij 41% van de bedrijven. Bij de start van een samenwerking is er bij 12% een geschenk voorhanden en ook bij dealeravonden en beursdeelnames worden er cadeaus voorzien.

Voor welke gelegenheid/gelegenheden voorziet uw bedrijf een geschenk/geschenken voor medewerkers?

Voor welke gelegenheid/gelegenheden voorziet uw bedrijf een geschenk/geschenken voor klanten?

Eindejaarscadeaus: meer dan 50% blijft onder 50 euro

Voor medewerkers is de waarde van eindejaarsgeschenken in 55% van de gevallen minder dan 50 euro excl. btw. Opmerkelijk is wel dat de overige 45% tussen 50 en 75 euro zit. De kostprijs van geschenken voor klanten voor de eindejaarsperiode is in 70% van de gevallen lager dan 50 euro excl. btw. Opmerkelijk is dat 12% meer dan 100 euro veil heeft per cadeau voor klanten.

Wat is de gemiddelde waarde van een eindejaarsgeschenk voor medewerkers (exclusief BTW)?

Wat is de gemiddelde waarde van een eindejaarsgeschenk voor klanten (exclusief BTW)?

Dranken, voeding en technologie populair als eindejaarsgeschenk

Zowel voor medewerkers als voor klanten zullen er veel dranken (35%) en voedingsproducten (29%) geschonken worden als eindejaarsgeschenk. Vaak in gecombineerde pakketten met veel aandacht voor regionale/Belgische producten. Ook de cadeaubons (23% voor medewerkers en 18% voor klanten) zullen het goed doen. Voor klanten is er ook een hoge interesse om technologische snufjes (35%) en decoratie-artikelen (24%) te schenken. Ook kantoorartikelen en tassen/koffers blijven populaire cadeaus voor klanten met beiden 18%.

Welk type van eindejaarsgeschenk bent u van plan om dit jaar aan uw medewerkers te schenken?

Welk type van eindejaarsgeschenk bent u van plan om dit jaar aan uw klanten te schenken?

Meeste beslissingen vallen in september

September is de belangrijkste maand om te beslissen over de aankoop van geschenken. Voor attenties voor klanten wordt in 58% van de gevallen dan een keuze gemaakt. Daarna volgen augustus en oktober als belangrijkste periodes.

In welke maand wordt er een beslissing genomen over de concrete aankoop van eindejaarsgeschenken voor de medewerkers?

In welke maand wordt er een beslissing genomen over de concrete aankoop van eindejaarsgeschenken voor de klanten?

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Tom D'Halluin14 september 2020

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Media & Communication maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.