Grafisch nieuws

Koenig & Bauer werkt samen met Bosch rond productbeveiliging

Koenig & Bauer Vision & Protection, leverancier van inspectie- en beveiligingstechnologie voor de grafische industrie, bundelt de krachten met Bosch Secure Authentication.

Koenig & Bauer
Voor de grafische sector ontwikkelde Bosch in samenwerking met Koenig & Bauer de Ovjera-technologie, specifiek ontworpen voor hoge volumes en productiesnelheden

“Deze samenwerking is een strategische stap voorwaarts”, zegt Julian Schubert, de CEO van Koenig & Bauer Vision & Protection. “Door geavanceerde technologie rechtstreeks in onze drukpersen te integreren, versterken we onze positie als innovator in veiligheidsoplossingen. We bieden onze klanten, en hun eindklanten, een tastbare meerwaarde in de bescherming van hun merken.”

Biomedisch paspoort

Bosch Secure Authentication, in 2025 opgericht als dochter van Robert Bosch GmbH, bouwt voort op de jarenlange ervaring in authenticatie en traceerbaarheid binnen de eigen productie. Met de Origify-software – die unieke microstructuren van producten digitaliseert tot een soort biometrische vingerafdruk – werd onder meer de auto-industrie al bediend.

Voor de grafische sector ontwikkelde Bosch in samenwerking met Koenig & Bauer de Ovjera-technologie, specifiek ontworpen voor hoge volumes en productiesnelheden. Deze kan naadloos in drukpersen worden geïntegreerd zonder productieonderbreking. De software detecteert subtiele variaties in microstructuren, materiaalsamenstelling en productie-eigenschappen, en kent zo een unieke digitale identiteit toe aan elk gedrukt object – vergelijkbaar met een biometrisch paspoort.

Merkbescherming

Aan het einde van de productieketen wordt elk object gefotografeerd. De 'entropie-essentie' van het oppervlak wordt opgeslagen in een centrale databank. Bij verificatie – bijvoorbeeld met een smartphone – kan op elk moment worden vastgesteld of het om een authentiek product gaat. Dit gebeurt zonder extra beveiligingskenmerken of zichtbare drukken. Zo kunnen ook consumenten, mits goedkeuring van het merk, zelf nagaan of een product echt is.

“Met Ovjera integreren we een technologie die de fundamenten legt voor een nieuwe generatie merkbescherming”, zegt Marc Hunsänger, director Protection Technologies bij Koenig & Bauer Vision & Protection. “Onze klanten krijgen een toekomstbestendig instrument om de digitale, vervalsingsvrije identiteit van hun producten rechtstreeks in het drukproces te verankeren – zonder bijkomende materialen.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kurt De Cat17 oktober 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
10 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine